MBCL

MINDFUL QI GONG

Jun 25, 2021
MINDFUL QI GONG

Deze zomer zal ik in het kader van de CVM-ochtendmeditaties twee keer ma-vr 7.00-7.30 mindful Qi Gong begeleiden. We gaan dan niet zittend of liggend mediteren, maar vanuit een staande houding bewegend mediteren. Een korte toelichting.

Wat is mindful Qi Gong?
‘Qi gong’ is een verzamelnaam voor Chinese gezondheidsoefeningen (Qi = levensenergie, Gong = oefening). Deze hebben al een eeuwenlange geschiedenis en zijn ontwikkeld om de levensenergie in balans te brengen, de meridianen te openen, de interne organen te masseren en spieren en pezen te versterken. Ze worden ook als ‘opwarming’ voor Tai Chi gebruikt, van oorsprong een vechtkunst die nu vooral nog als innerlijke bewegingskunst beoefend wordt. Een groeiende hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek bevestigt de positieve effecten van Tai Chi/ Qi Gong op onze gezondheid. Sinds de jaren 80 nam de bekendheid in het Westen toe met de ontwikkeling van Qi Gong Shibashi. Dit zijn oefeningen samengesteld door Tai Chi/ Qi Gong leraren ter verbetering van onze algehele conditie, die ook voor mensen in westerse culturen heel toegankelijk zijn. Ik ben dankbaar dat ik de heilzame effecten van deze series van 18 oefeningen (Shibashi = 18) heb leren kennen en begin er graag de dag mee.

Terwijl Tai Chi lange, complexe bewegingsvormen kent, is Qi Gong relatief eenvoudig met simpele, herhalende bewegingen, die gemakkelijk te leren zijn en zich goed lenen om in seculiere mindfulnesstrainingen te integreren. Ze kunnen een minder belastend alternatief zijn voor mensen die moeite hebben met de hatha yoga in MBSR. Ik weef mindful Qi Gong oefeningen steeds meer in mijn MBCL-trainingen. De bewegingen ondersteunen een vriendelijke houding naar ons lichaam en onszelf. Ze zijn zacht, vloeiend en speels, innig verbonden met het ademproces, en ook geschikt voor ouderen en mensen met lichamelijke ongemakken. Ik noem het ‘mindful’ Qi Gong omdat het – net als bij mindful yoga – gaat om de verbinding tussen lichaam en geest. We oefenen niet alleen ons lichaam in bepaalde bewegingsvormen, maar ook onze geest in het opmerken van wat zich van moment tot moment daarbij voordoet.

Wat kun je in deze online sessies verwachten?
5-9 juli 2021 oefenen we stapsgewijs de eerste serie en 19-23 juli de tweede serie Qi Gong Shibashi. Je hoeft niet al ervaring met Qi Gong te hebben en je kunt elke serie ook afzonderlijk volgen. Als je een keer mist, is dat niet erg. Er wordt veel herhaald, wel zal ik later in de week minder uitleg geven dan aan het begin. Net als bij yoga is het belangrijk dat je vriendelijk met je lichaam omgaat en je grenzen respecteert. Draag gemakkelijk zittende kleding. Je hebt niet veel ruimte nodig maar zorg dat je, met je beeldscherm in het zicht, op een vlakke bodem stevig staat, en je armen in alle richtingen kunt spreiden, ook als je een flinke stap voor-, zij- of achterwaarts doet.
Graag ontmoet ik je bij mindful Qi Gong.

Je kunt de series terugzien bij Mindful Leven van het CVM wanneer je aldaar een account aanmaakt:
Klik hier voor serie 1
Klik hier voor serie 2

Erik van den Brink, juni 2021