Mindfulness-Based Compassionate Living

Inhoud

Naast het verder trainen van mindfulness komt onder meer het volgende aan bod:

  • Het erkennen van pijn en lijden en hoe ons brein en organisme is geëvolueerd om ons te helpen overleven.
  • Inzicht in de drie basale emotieregulatiesystemen: het gevaarsysteem, gericht op zelfbescherming; het jaagsysteem, gericht op bevrediging en beloning; en het zorg- en kalmeringsysteem, gericht op geborgenheid, tevredenheid en verbondenheid.
  • Hoe de drie systemen uit balans kunnen raken door invloeden van buitenaf, maar ook van binnenuit, bijvoorbeeld door ons alleen maar gevaren en tekorten voor te stellen, hoge verwachtingen aan onszelf te stellen en onszelf overmatig te bekritiseren.
  • Besef van onze gedeelde menselijke conditie (common humanity) en compassievol omgaan met onze imperfecties.
  • Hoe compassiebeoefening de balans kan helpen herstellen door ons zorg- en kalmeringsysteem te versterken en een innerlijke helper te voeden.
  • Onderzoeken wat bijdraagt aan geluk, vreugde en dankbaarheid.
     
  • Praktische ethiek en wijze, compassievolle actie.
  • Aandacht voor Vier Levensvrienden, de innerlijke kwaliteiten die ons kunnen bijstaan ons op de juiste manier te verhouden tot een gegeven situatie: met vriendelijkheid, mededogen, medevreugde of gelijkmoedigheid.

     

Houd wat ruimte in je hart voor het onvoorstelbare.

- Mary Oliver, vrij vertaald -