Mindfulness-Based Compassionate Living

Mindfulness beoefenen

Een geschikte manier om kennis te maken met de beoefening van mindfulness is het volgen van een mindfulnesscursus of aandachttraining. Binnen en buiten de gezondheidszorg wordt deze cursus tegenwoordig aangeboden.

Mindfulnessbeoefening leert ons inzicht te verwerven in het functioneren van onze geest. Het is een eigentijdse vorm van zelfonderzoek, die wortelt in oude wijsheidtradities en toch los van een religieuze context beoefend kan worden. Ieder die daarvoor gemotiveerd is - van welke levensbeschouwelijke achtergrond ook - kan de waarde ervan aan de eigen ervaring toetsen.

Veel trainers en deelnemers benadrukken de meerwaarde van het oefenen in groepsverband, aangevuld met dagelijkse beoefening thuis. Andere manieren kunnen zijn: het mindfulness leren beoefenen via een zelfhulpboek of met behulp van een traditionele vorm van meditatiebeoefening, zoals vipassana of zen.

In de gezondheidszorg zijn de bekendste cursusvormen Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT).

Een cursus bestaat doorgaans uit acht wekelijkse sessies van 2 ½ uur, waarbij dagelijks ¾ à 1 uur thuis wordt geoefend. Vaak wordt daar nog een stiltedag of dagdeel aan toegevoegd.

 

Aan de geest die stil is, geeft het hele universum zich over.

- Lao Tse -